בתחילת העשור הראשון של המאה הזאת, בתערוכת פרנקפורט, פגשתי דגמים סיניים שנועדו לשיווק באירופה. המרחב בינם ובין האיכות הנדרשת לעניין זה היה גדול אפילו יותר מהמרחק מבייג'ינג לעיר הגרמנית.

בתחילת העשור השני של המאה הזאת, בתערוכת מינכן, פגשתי דגמים סיניים שלא רק נועדו לשיווק באירופה, אלא גם התיימרו להתייצב היישר מול צמרת מותגי היוקרה של הארץ המארחת.
"וואוו" אמרתי לעצמי (אני נוהג להעמיק בתובנות), כאשר ראיתי את קופי 01 של WEY, "זה נראה מרשים".
 

ההקשר הרחב

וואי (Wey) הוא מותג צעיר (נוסד ב־2016) של היצרן הסיני גרייט וול הנמצא בבעלות פרטית, נוסד ב־1984 וכיום הוא השמיני בגודלו שם. לגרייט וול, שקפצה לישראל ב־2011, חמישה מותגים: נק והאוול העממיים יותר, פאוור המסחרי, אורה החשמלי – כעת גם בישראל – ואילו WEY, הנקרא על־שם משפחת הבעלים ממוצב כמותג היוקרה של הקבוצה. דגמים רבים של גרייט וול אינם נושאים שמות או סימול שגרתיים, ואלה של WEY נקראים בסין על־שם משקאות ממשפחת הקפה, כמו לטה, קפוצ'ינו, מוקה, מקיאטו.

וואי קופי 01 חלק אחורי
צילום: יואל פלרמן

באירופה משווקת WEY את דגמיה בשם אחד, קופי, וממספרת אותם לפי סדר הופעתם, לאוו דווקא לפי הגודל. מה שמסביר, למשל, מדוע בקטלוג אוטו קופי 02 הקומפקטי אך המעט חדש יותר נמצא לפני קופי 01 (הנקרא בסין 'מוקה'). דגם זה הוצג ב־2021 והוא רכב פנאי בגודל בינוני (D־SUV) ומשווק בהנעה היברידית־נטענת. בישראל הוא משווק על־ידי סמלת מסוף דצמבר 2022.
 

המידע הממוקד

WEY קופי 01 הוא רכב מגודל, בוודאי ביחס לקטגוריה בה הוא חבר; אורך בסיס הגלגלים שלו 291 ס"מ, אורכו 487 ס"מ, רוחבו 196 ס"מ, גובהו 169 ס"מ. נפח תא המטען, 375 ליטרים, קטן, המשקל כבד: 2335 ק"ג.

וואי קופי 01 תא מטען
צילום: יואל פלרמן

זהו רכב היברידי־נטען. יש לו מנוע טורבו־בנזין 2.0 ליטר המייצר 204 כ"ס, ויחד עם מנוע חשמלי קדמי עם 163 כ"ס ומנוע חשמלי אחורי של 184 כ"ס, התפוקה המשולבת היא 476 כ"ס ו־86.4 קג"מ. התיבה הדו־מצמדית שיש לה תשעה הילוכים היא מקורית של WEY וההנעה כפולה. משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 5 שניות והמהירות המרבית 235 קמ"ש; בחשמל בלבד: 7 שניות ו־135 קמ"ש.

לקופי 01 מערך היברידי־נטען שייחודו בסוללה גדולה 36.4 קוט"ש לטווח מוצהר של 146 ק"מ. וגם: ניתן לטעון אותה במטען מהיר בהספק של 50 קילוואט.

דגם זה מוצע בשתי רמות גימור, 'פרמיום' שמחירה 270,000 שקלים ו'לקשרי ב־300,000 שקלים, והיא זו שנבחנה; על מערכות הבטיחות ומפרט האבזור.

וואי קופי 01 יחידות תאורה ופנסים
צילום: יואל פלרמן
 

המפגש הראשון

כלומר, השלישי, כי אחרי מינכן צפיתי ברכב גם עם השקתו כאן, אבל אתם הרי יודעים שזה לא אותו הדבר, כי לבד זה הרי אחרת. אז לא רק שהרכב גדול, העיצוב מעצים זאת מלפנים באמצעות שבכה מגודלת ומבריקה המובלטת לפנים ועתירת אלמנטים בוהקים, גם עם יחידות תאורה ופתחי אוורור עזי מבע. הכנפיים מאחור מודגשות, ודלת תא המטען מובלטת אף היא.

העיצוב לכשעצמו אינו מקורי/ייחודי/מבריק/מושך, אבל התוצאה הכוללת של המופע הזה מרשימה בהחלט.

וואי קופי 01 סבכה
צילום: יואל פלרמן
 

המפגש השני

סביבת הנהג בשבתה כוועדת קבלת הפנים, בהחלט ומאוד מרשימה, והרי כבר לקראת כניסה, מערך התאורה יותר מאשר מסביר פנים ואפילו מכבד. במרכז מתנוסס צג כביר ("14.6) ובולט מאוד לכלל המערכות, ותחתיו ממשיך נוסף ("9.2) לשליטה במיזוג ועוד. מול הנהג לוח מחוונים מוקרן ועדכני למופע, והחומרים נכבדים מאוד: רכים, הדיפון והריפוד מחומר דמוי עור טוב מאוד, נגיעות אלומיניום.

האבזור המאוד עשיר (הרי כבר קראתם בתיבה) מוסיף הרבה מאוד למופע המועשר של הרכב, כי בכל זאת, הרפרטואר הזה מוכר מדגמים ממש יקרים של מותגי יוקרה נכבדים. ואכן, ברכב בו, למשל, במושבים יש לא רק תפעול חשמלי נרחב (וזיכרונות), ולא רק חימום, ולא רק אוורור אלא גם שפע תכניות עיסוי, תחושת המכובדות מגיעה לכל שריר בגוף. וכן, אופציות השליטה בכל המערכות הן רבות מאוד מאוד.

וואי קופי 01 קונסולה מרכזית
צילום: יואל פלרמן

מנגד, לא נפקדות כאן כל מוזרויות סין האוטומוטיבית, משל המתכננים לא באמת בדקו את הרכב בפועל, על הכביש, בנהיגה מהירה למשל. המסך הענק מרשים, אבל הוא בוהק מדי (אפשר לשנות, ובכל זאת); מופע הצילום ההיקפי עם כל הפעלת איתות (המאוד מעצבן) מיותר, מוגזם ואף מטריד; ההערות של מערך ניטור הערנות על אובדן ריכוז מיותרות ואף מטופשות, שהרי את המבט מסיטים כדי למצוא משהו לא ברור בצג; צג בקרת האקלים מורכב כך שלעיתים אינו נראה בגלל השמש; לוח המחוונים קטן מאוד ומדי, והאותיות והספרות שבו ממש זעירות – ובעיקר וכרגיל: יותר מדי פעולות נעשות דרך הצג במעבר תפריטים, גם בנהיגה.

בנוסף, התנהלות מערכות הבטיחות מטרידה לא מעט – תיקון סטייה מנתיב בוטה והביא לידי כיבוי המערכת; תאורת אווירה המתפקדת גם לצורכי התרעה באופן מציק; התרעות שווא (גדרות, למשל); חגורות בטיחות נמתחו כהתרעה. בקיצור, גם כאן נראה כאילו השלב האחרון בגרסת בטא עדיין לא נסגר.

וואי קופי 01 סביבת נהג
צילום: יואל פלרמן

המרחב מאחור מרשים מאוד. ראשית, הוא נרחב מאוד, עם מרווחי ראש, כתפיים וברכיים מצוינים; החומרים מזמינים וההידור בהתאם. אבל אם כבר, בקרת אקלים מאחור תתקבל בברכה.

תא המטען קטן לרכב שכזה, אבל הוא מספק שימוש רגיל והוא עשוי היטב, והתפעול החשמלי לדלת משלים רכב מאוד מאובזר כהלכתו.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים (פלאג אין, היברידי)
צילום: יואל פלרמן
 

בטיחות

בלימה אוטונומית, תיקון סטייה ומרכוז הרכב בנתיב, עקיפה אוטומטית, ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.
 

אבזור

תאורת לד, חישוקי "21, סינון אקטיבי של רעשים, מצלמות היקפיות, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם עיסוי, ואוורור, חימום בכל המושבים, צג מולטימדיה גדול "14.6, צג תחתי "9.2 (לכיוון המושבים ולבקרת האקלים), שליטה נפרדת על כל פעולות מערכות הרכב, מחוונים מוקרנים ותצוגה עילית מתקדמת, שמשות כהות מאחור, וילונות הצללה, מערכת שמע של אינפיניטי בעלת 12 רמקולים, ריפוד אלקנטרה מהודר.

וואי קופי 01 תא נוסעים
צילום: יואל פלרמן
 

התרשמות ראשונה

האספלט התל־אביבי אינו מסביר פנים, ורפרטואר השיבושים שלו מאתגר כל רכב שהוא. WEY קופי 01 העניק שירותי נוחות נאותים עליו. כיול המתלים רך יחסית ואלו ספגו מהמורות באופן ראוי, ועם זאת המרכב אינו נע מדי אגב שיכוך תנועה נאה. בעיר, במצב 'נוחות' הרכב בהחלט נוח. ונעים. וכן, הוא מאוד שקט. שקט הוא אתגר ברכב הנע בכוח החשמל, ובתנועה בעיר נראה היה (נשמע, בעצם), כי ההבטחה לאיכות נסיעה טובה נשמרת.

WEY קופי 01 נע בכוח החשמל בלבד 110 ק"מ. זה נתון נכבד ביותר, ומשמעותו נסועה של יומיים ללא שימוש במנוע הבעירה הפנימית. כאשר לוחצים בעוז על הדוושה, במצב ספורט או במהירות גבוהה מצטרף מנוע הבנזין לפעילות, והוא עושה זאת באופן חלק ונאה ביותר. ולא רק הוא; התיבה פועלת באופן חלק, שוטף, מגיבה ביעילות (ב'נוחות') ובמיידיות (ב'ספורט').

בעניין זה, נציין כי צריכת הדלק של הרכב הזה הייתה 12 ק"מ/ל' ובשיוט הגיעה ל־15 ק"מ/ל'. מכובד בהחלט.

וואי קופי 01 חלק קדמי
צילום: יואל פלרמן
 

התרשמות שנייה

כאשר עולים על הכבישים המהירים, קופי 01 צובר מהירות בקלות, משייט בנינוחות רבתי ובכלל הוא מאוד נעים בתנועה שכזאת. מעבר בין מצבי 'נוחות' ל'ספורט' לפי מצב האספלט (שיבושים, גלי כביש) יאפשרו לשמר רמת נוחות נאה ביותר. וכן, השקט נשמר באופן נכבד גם במהירויות גבוהות (מיד), למרות המבנה הבסיסי של הרכב והצמיגים המגודלים, גם כאשר מנוע הבנזין היה עסוק כנדרש.

הביצועים של קופי 01 מרשימים ביותר. האופן בו הוא יכול לצבור מהירות גם במעלה הררי תלול מאוד, ואז להוסיף עוד, מרשים ביותר (שוטרי תנועה ושופטי תעבורה יתרשמו אף הם, אבל באופן שלילי משהו, מן הסתם). היתרון מעבר ליכולת ולחוויה הוא בעקיפות בתנאים מכבידים.

ובכן, האופן בו הכלי המגודל והכבד הזה יוצא לעקיפה ובעיקר מסיים אותה, הוא כמעט בתחום ההתגלות. ובקיצור: עקיפה בתנאים ממש מכבידים היא עניין של כהרף עין. שני מנועים חשמליים המייצרים מומנט רב בסל"ד כמעט אפס, וסך מומנט של 86.4 קג"מ אליו חובר הספק של 476 כ"ס, הם מתכון לביצועים מרשימים ביותר, ואותה תאוצה של 5 שניות ל־100 קמ"ש היא רק ביטוי (מרשים מאוד) לכך.

וואי קופי 01 יחידות תאורה אחוריות
צילום: יואל פלרמן

כמו ברכב כזה, כאשר הסוללה מסיימת את תכולתה, היכולת יורדת – אבל: היא משמרת תמיד מספיק כדי לאפשר עקיפות קצרות־מועד; בהינתן האנרגיה הצבורה בה, היא תשמר עצמה באופן ראוי כמעט תמיד.

בכבישים המעוקלים ההם, קופי 01 לא הפגין את הרהיטות והיכולת הדינמית כמו של מיטב תוצרת גרמניה, אבל עניין זה מצא ביטוי במהירויות שהן בניגוד לתקנת הציבור הספון ברכב. הנעה כפולה, שליטה סבירה בזוויות הגלגול, העברת כוח בהתאם לעומס – כל אלה אפשרו, לתפארת המבחן בלבד, להגיע למהירויות שאין להעלותן בכתובים, ולאי נעימות מגונה ליושבים בפנים.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים (פלאג אין, היברידי)
צילום: יואל פלרמן

ההגה במצב 'ספורט', סביר אז. קופי 01 מאפשר תנועה בקצב נאה בהחלט גם בכבישים מקורזלים, כל עוד לא מנסים למקם אותו במקום בו דגמי טריו גרמניה מתעלים. פעולת דוושת הבלם, כרגיל ברכב היברידי (ובעוד כמה), ספוגית, המינון אינו מדויק, אבל עם תרגול עצמי (תמיד טוב בחיים), ניתן לשפר. ביצועים.

השבילים לטיולים בשטח ואלה המובילים לאתרי צילום הכרחיים לרכב זה אתגרו במעט את הרכב, והוא יכול היה להם לרוב, כל עוד נשמרה מהירות סבירה. או־אז הנוחות הייתה סבירה, לא נרשמו התרסקויות וקופי 01 הפגין כי הוא יכול לשמש גם למטרה שהגדירה אותו: רכב לשעות הפנאי שמעבר לאספלט.

וואי קופי 01 צמיגים וחישוקים
צילום: יואל פלרמן
 

סיכום

WEY קופי 01 רושם לחובתו הנדסת אנוש שאינה מתעלה, כולל פעולה מטרידה של מספר מערכות, שאת חלקן ניתן לשפר/לתקן/לנטרל.

הרכב הזה מעוצב באופן נאה, סביבת הנהג שלו מרשימה בהופעתה, עשירה באבזור באופן יוצא דופן והוא מרווח מאוד. הביצועים של קופי 01 מרשימים ביותר, הוא יכול לנוע בכוח החשמל למעלה מ־100 ק"מ, נוחות הנסיעה שלו טובה וכך גם איכותה בכל הנוגע לרעשים בתא הנוסעים. היכולת הדינמית שלו סבירה בהחלט, וכישורי התנועה שלו בשבילים בהחלט ראויים. והוא עולה 270,000 שקלים ברמת האבזור הפחות עשירה ו־300,000 שקלים בזו שהייתה ברכב המבחן.

מה שיוצר סיכום הנכתב מאליו: WEY קופי 01 הוא רכב נכבד ביותר המוצע במחיר בהחלט סביר בהינתן יכולותיו, מעשיו – וכן, גם המתחרים שלו, דגמי פנאי בגודל בינוני במחיר זה. אם זה התקציב שלכם – לכו להתרשם ממנו. יהיה לכם הרבה מאוד ממה.

WEY קופי 01 - מבחן דרכים (פלאג אין, היברידי)
צילום: יואל פלרמן

*פורסם לראשונה ב- 19/03/2023 - נוסף וידאו.